2

Social media wykorzystujemy do… No własnie, do czego? Wyniki badań!

Social media wykorzystujemy do chwalenia się swoimi dziećmi, kotami i tym, co zjedliśmy przed chwilą na obiad. Marki wykorzystują media społecznościowe do tego, by sprzedawać (nie oszukujmy się, że do „tworzenia społeczności”). Niektórzy do kontaktu ze znajomymi, do trzymania ręki na pulsie, albo do hejtowania innych. Do czego jeszcze wykorzystujemy – tak naprawdę – social media?

Realne wykorzystanie mediów społecznościowych obrazuje najnowsze badanie „Potencjał sprzedażowy Instagrama. Raport BrandLift”1. Podsumowując, mamy obecnie do czynienia z rewolucją komunikacyjną, a social media zaspokajają coraz więcej potrzeb użytkowników. Jakie jeszcze, istotne nie tylko dla marketingowców dane znajdziemy w raporcie?

Powszechnie Instagram kojarzony jest z ubraniami i trendami modowymi, Facebook z poznawaniem nowych osób i utrzymywaniem kontaktów ze znajomymi oraz rodziną, natomiast YouTube to miejsce, gdzie znajdziemy pomysł na prezent czy codzienną rozrywkę.Użytkownicy najczęściej wykorzystują Instagram do obserwowania życia innych osób. Kosmetyki, wakacje i wyjazdy to kolejne obszary, które wykazują silne skojarzenia z tym serwisem. Od relacji z ludźmi i do utrzymywania kontaktów ze znajomymi najlepszym kanałem są Facebook i Snapchat.

Badania wreszcie usystematyzowały wiedzę na temat tego, jakie potrzeby zaspokajają poszczególne kanały. Z raportu wyraźnie wynika, że Instagram jest pozbawionym tzw. „fake newsów” i zarazem najmniej politycznym medium spośród badanych. Ludzie traktują go jak odskocznię, miejsce inspiracji, obserwowania innych. Każdy twórca, którego obserwują użytkownicy to dla nich taki mini magazyn, wydawany każdego dnia, który nic nie kosztuje, jest pod ręką i jeszcze można z nim wejść w interakcję – mówi Karina Hertel, dyrektor zarządzający BrandLift.

Nie skupiamy się na jednym medium, chcemy i jesteśmy wszędzie jednocześnie. Dzieje się tak dlatego, że różne media społecznościowe realizują różne nasze potrzeby.

Specyfika każdego medium implikuje konieczność różnego i bardzo świadomego działania reklamowego w każdym z nich. Instagram przykładowo pozwala na modelowanie zachowań konsumenckich, pokazując marki w kontekście stylu życia, wprost wpisując się w kluczową motywację używania Instagrama – wyjaśnia Edyta Czarnota z Zymetrii.

Social media wykorzystujemy

Rewolucja komunikacyjna na naszych oczach

Chociaż wielu psioczy na social media i ich zgubny wpływ na nasze życie (a przynajmniej na mózg), to badanie BrandLift pokazuje pozytywne aspekty mediów społecznościowych. Social media wykorzystywane są jako miejsce inspiracji czy wprost zakupów a nie jako środek komunikacji ze znajomymi jak było za czasów ich początków.

To wielka wartość tych badań, bo panuje niezrozumiała moda na mówienie o mediach społecznościowych w negatywnym kontekście: izolują, niszczą relacje międzyludzkie, uzależniają, wpędzają w depresję, kreują sztuczny świat, mają zły wpływ na dzieci i tak dalej. Uważam, że poświęcamy temu za dużo uwagi, a za mało wiemy na temat skutecznego korzystania z tych kanałów komunikacji. Zachowujemy się jak autorzy XIX-wiecznej „red flag act“, którzy tak się bali parowych pojazdów na ulicach Londynu, że przed każdym musiał iść człowiek z czerwoną flagą. W obu przypadkachi omnibusów i social mediów mamy do czynienia z wielkimi rewolucjami komunikacyjnymi, do których przykładamy sobie współczesne wyobrażenia i lęki. Uważam, że negatywne skutki używania social mediów to głównie efekt naszej niewiedzy. Nasze współczesne wyzwanie to poszerzanie edukacji społecznej o aspekt społecznościowy – mówi Rafał Olejniczak, niezależny ekspert w dziedzinie komunikacji.

Obecnie serwisy social media mogą pochwalić 3,484 mld użytkowników i wciąż zyskują one na znaczeniu. W Europie jest to 462,5 mln osób2.

instagram infografika
Źródło: „Potencjał sprzedażowy Instagrama. Raport BrandLift.”

***

Badanie „Potencjał sprzedażowy Instagrama. Raport BrandLift” zostało wykonane na zlecenie agencji marketingu influencerskiego BrandLift. Badanie ilościowe zostało zrealizowane techniką CAWI w społeczności Zymetria w listopadzie 2019 r. na grupie 400 osób w wieku 18-49 lat, która regularnie korzysta z Instagrama. Jego celem było poznanie użytkowników Instagrama, podejmowanych przez nich działań, zwyczajów i opinii nt. serwisu. Badanie obejmowało m.in. znajomość i używanie mediów społecznościowych, częstotliwość, preferencje oraz skojarzenia i intensywność reklam. Sprawdzono również zachowanie użytkowników na Instagramie, powody korzystania z tego portalu czy zachęcenie do kupna pod wpływem reklam. Badanie skupia się również wokół influencerów i korzystania z poleceń influcencerów na Instagramie.

1 Potencjał sprzedażowy Instagrama. Raport BrandLift. 

2 Raport „Digital 2019 r.”.

Więcej informacji: www.brandlift.pl

Copy link
Powered by Social Snap

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close