relacje iznesowe grupa

3 sposoby na budowanie efektywnych relacji biznesowych

Każdy człowiek codziennie ma do czynienia z jakimiś relacjami. Z rodziną, przyjaciółmi, współpracownikami, panią ekspedientką w dyskoncie. Mogą to być relacje trwałe lub ulotne, chwilowe. Szczególny ich rodzaj to relacje biznesowe: z dostawcami, partnerami biznesowymi, z pracownikami, kontrahentami, z klientami i potencjalnymi klientami, ze społecznością lokalną, i z urzędami.

Prowadzenie jakiejkolwiek rentownej firmy bez nawiązania różnorodnych i efektywnych relacji biznesowych jest prawie niemożliwe. Zrozumiałe zatem, że należy o nie szczególnie zadbać. Oczywiście, należy też dbać o relacje ze wspomnianą panią ekspedientką, żeby nie wrzuciła nam podczas następnych zakupów jakiegoś zgniłego jaja.

Odpuśćmy sobie jednak osiedlowe zakupy i przejdźmy do interesów. Mam dla Ciebie trzy wskazówki, które sprawią, że relacje biznesowe przyniosą realną korzyść Twojej firmie.

1. Zawsze bądź sobą

Zapewne znasz powiedzenie: „Kłamstwo powtarzane wielokrotnie staje się prawdą”. Cóż, może działa to w polityce, ale na pewno nie w biznesie. Nie słuchaj „ekspertów” od sztuki perswazji, programowania mózgu i manipulowania mózgiem, tylko przypomnij sobie inne porzekadło: „Kłamstwo ma krótkie nogi”. To akurat działa.  Marki nie buduje się na kłamstwie, tylko na autentyczności. Owszem, możesz sobie zrobić zdjęcie profilowe przy zabytkowym modelu Bentleya (podczas wycieczki do muzeum motoryzacji) z zegarkiem Patek Philippe z limitowanej edycji na ręce (Photoshop czyni cuda), ale szybciej niż myślisz zostaniesz przyłapany na kłamstwie, a to już może mieć katastrofalne skutki dla Twojej marki. Zarówno firmowej, jak i osobistej. Zamiast być sympatycznym przedsiębiorcą, zyskasz reputację oszusta.

Ludzie chcą łączyć się z ludźmi. Chcą odnosić się do Ciebie na poziomie osobistym, gdyż w ten sposób stajesz się dla nich bardziej realny. Jeśli jesteś autentyczny w tym, co robisz, jaki wizerunek prezentujesz i co publikujesz na blogu, a już szczególnie w mediach społecznościowych (gdzie jesteś pod stałą obserwacją plemienia hejterów), to ludzie z kolei obdarzą Cię swoim zaufaniem. A w efekcie zawierzą Ci najprawdopodobniej swoje pieniądze.

Jeśli chcesz być godny zaufania, zdobądź to zaufanie, budując relacje oparte na autentyczności i uczciwości.

2. Słuchaj uważnie

Budując relacje biznesowe miej na uwadze, że nie jesteś pępkiem wszechświata. Oczywiście, przede wszystkim chcesz sprzedać – produkt, usługę, siebie – ale ludzie niekoniecznie chcą kupować. Tym bardziej, jeśli są nieufni i jeszcze Cię nie znają. Dotyczy to każdej niemal sytuacji: podczas prezentacji networkingowych, na targach branżowych, kiedy nawiązujesz z kimś relację w mediach społecznościowych. Jeśli Twoja pierwsza akcja to autopromocja, próba „sprzedaży”, to reakcja będzie niemal na sto procent odwrotnością Twoich oczekiwań.

Zamiast tego okazuj zainteresowanie ICH biznesem i/lub ICH życiem. Wystarczy zadać jedno pytanie, by ludzie chętnie zaczęli rozmowę, zwłaszcza jeśli pasjonują się swoją branżą. Słuchaj nie tylko tego, o czym mówią, ale i jak mówią. Notuj w pamięci kamienie milowe tej rozmowy, które potem możesz wykorzystać w kolejnym mailu, podczas kolejnego spotkania. To naturalny sposób nawiązywania i utrwalania mocnych relacji biznesowych (nie tylko).

Dotyczy to także relacji z klientami. Słuchaj (czytaj) o czym rozmawiają Twoi klienci i potencjalni klienci, jakie mają problemy, czego potrzebują i jak możesz im pomóc.

3. Dziel się, dziel się, dziel się!

Spokojnie… nie musisz dzielić się od razu WSZYSTKIM, co tylko wiesz, a już tym bardziej całym życiem osobistym. W przypadku relacji biznesowych oznacza to dzielenie się swoją wiedzą, posiadanymi źródłami informacji, darmowymi artykułami, ebook’ami (a przynajmniej darmowymi rozdziałami), wszystkim, co może być wartościowe i realnie przydatne dla Twoich partnerów czy klientów.

Warto stosować w tym przypadku zasadę 60/20/20.

✔ 60% Twoich wpisów powinno być pomocną/przydatną informacją

✔ 20% Twoich wpisów powinno być stanowić wsparcie, być pomocne dla Twoich obserwatorów, przyjaciół, partnerów biznesowych i klientów.

✔ 20% Twoich wpisów powinno być promocją Twojej marki/produktu/usługi

Dzieląc się wiedzą budujesz swoją markę. Zyskujesz status eksperta i autorytetu w danej branży czy dziedzinie wiedzy. Na dodatek pokazujesz światu, że jesteś dobrą, życzliwą, hojną i w ogóle przesympatyczną osobą. Takie pozytywne emocje związane z Twoim wizerunkiem na pewno zaprocentują w przyszłości i przyciągną do Ciebie wielu nowych klientów.

Przewiń do góry
Copy link
Powered by Social Snap

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close